Пятница 12 Декабрь (Vrijdag 12 december)

Vandaag niet te lang uitgeslapen ondanks dat ik pas `s middags mijn laatste les heb. Ik wou vandaag nog even een rondje lopen door de wijk waar ik 2 weken gewoond heb, aangezien morgen hier niet veel van zou komen. Ook ben ik nog wat wodka en sigaretten wezen halen bij de grote supermarkt. Liefhebbers van wodka of sigaretten zullen blij zijn met de prijzen hier. Één liter wodka gaat voor 5 euro over de toonbank en een pakje Marlboro is slechts 76 eurocent.

Tijdens mijn wandeling naar de supermarkt heb ik nog enkele foto`s van de omgeving gemaakt.


De laatste les was erg leuk in deze les hebben we teruggekeken op wat we nu eigenlijk allemaal geleerd hebben. Ik zal hier mijn verhaaltje wat ik na 2weken cursus uit mijn hoofd kon schrijven nog toevoegen. In mijn evaluatie zal ik ingaan op wat we concreet geleerd hebben
Na de les even wat uitgerust op bed om vanavond helemaal fit te zijn en nog snel wat geld wezen pinnen. Uiteindelijk iets te lang op bed gelegen omdat ik snel wat moest eten om op tijd te komen. Ik had vanavond namelijk afgesproken met Svetlana die samen met haar vrienden mij het nachtleven van Sint-Petersburg ging laten zien.

Het nachtleven van Sint-Petersburg valt in een woord te omschrijven: Geweldig! Voor het verloop van mijn cursus is het goed geweest dat ik niet eerder op stap ben geweest. De kans was groot dat hier dan niet veel van terecht was gekomen.

We zijn begonnen in een populaire bar waar ook veel buitenlanders komen. De live muziek was niet helemaal mijn ding maar na de nodige halve liters begon het steeds beter te klinken. Na de bar gingen we op weg naar de favoriete club van Svetlana en haar vrienden. Het leek er op dat deze gesloten was en we wilden dan ook al bijna ergens anders heengaan. Ik zag echter een blaadje op de deur hangen en vroeg wat er precies opstond. De club was normaal 7 dagen per week geopend, hij was nu ook gewoon open maar men was de sleutel van de voordeur kwijt. Je moest via een duister steegje via de achteringang binnenkomen. In Rusland kan alles dus echt verbaasd was ik niet. Binnen in de club was het een groot feest, die Russen gaan echt helemaal uit hun dak. Wat me opviel was dat de verhouding man-vrouw 40-60 % was. In Nederland maak je dat niet vaak mee.

De rest van de avond houdt ik voor mezelf het was erg gezellig. Om 4 uur heeft Svetlana een auto aangehouden (iedereen rijdt daar als zwarte taxi) die me voor 3-4 euro naar huis zou brengen. Na 20 minuten rijden ben ik zonder overvallen te worden veilig en wel thuis voor de deur afgezet. Thuisgekomen lag ik zo te slapen.

Helaas geen foto`s van het stappen omdat ik mijn camera thuis had gelaten.