Afsluiting

Mijn 2 weken in Rusland zijn definitief voorbij. Dit laaste bericht zal tevens ook de afsluiting van mijn Weblog vormen. Ik wil in dit laatste bericht gebruiken om terug te kijken op mijn verblijf in Rusland en om een beeld te vormen van wat ik in deze 2 weken geleerd heb.

Allereerst het verblijf in Rusland:

Sint Petersburg was de eerste dagen erg wennen, 5.500.000 mensen in een stad was wel wat anders dan de 23.000 mensen die ik vanuit mijn grote dorp gewend was. De 1ste keer naar de supermarkt was al een heel avontuur, ik keek mijn ogen uit door de nieuwe omgeving, mensen en gewoonten. Gaandeweg raakte ik gewend aan deze nieuwe omgeving en aan het einde van de 1ste week was het allemaal al routine en zeer vertrouwd. Na kennisgemaakt te hebben met enkele Russen en daar wat tijd mee te hebben doorgebracht voelde ik me ook echt thuis in Sint Petersburg. Na de 1ste week was het beeld dat ik van Sint Petersburg en Rusland had allang niet meer datgene van de grauwe betonnen flatgebouwen, oude auto`s en ongelukkig kijkende mensen. Het is slechts een harde buitenkant waar je door heen moet kunnen kijken om het mooie van Sint Petersburg en Rusland te ervaren. Ik had het van te voren nooit gedacht maar nu enige tijd terug in Nederland mis ik Sint Petersburg en Rusland toch wel al een beetje. Dit terwijl ik van te voren dacht na 2 weken blij te zijn om weer thuis te zijn. Ik kijk er nu daarom ook naar uit om spoedig weer een bezoek te brengen en verder te gaan met mijn cursus.

De Russische taal:

Voor ik probeer weer te geven wat ik allemaal geleerd heb is het beste om wat informatie over de taal te weten. Om een beter beeld te krijgen van de Russische taal kun je even kijken op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch Hier staat kort uitgelegd hoe de taal is opgebouwd qua grammatica.

De lessen zijn mij erg goed bevallen. Onze docente Alexandra was uitstekend en zeer gedreven. Het was wel 2 weken intensief studeren met de 4 lesuren per dag was je er niet want je kreeg voldoende opdrachten om zelf nog de stof te herhalen en te oefenen zodat alles wat behandeld werd ook goed bleef hangen. Ik ben blij dat ik me een beetje heb ingehouden met uitgaan want anders zou mijn cursus er zeker onder geleden hebben. Beide volop zou namelijk niet te combineren zijn.

Een overzicht van enkele zaken die ik tijdens mijn cursus van in totaal 40 lesuren heb opgestoken:

Grammatica:

  • Persoonsvormen
  • Zijn woorden mannelijk/vrouwelijk/neutraal en wat moet er dan voor het woord in een zin worden geplaatst.Woorden meervoud maken
  • Werkwoorden vervoegen en de werkwoordgroep herkennen
  • 4 van de 6 naamvallen

Situaties:

  • Diverse manieren van groeten en gedag zeggen.Vragen hoe het met iemand gaat en daar op antwoorden
  • Je familie/vrienden voorstellen, aangeven hoe ze heten / wat voor werk ze doen / wat voor activiteit ze op dit moment uitvoeren / aangeven wat ze gaan doen of gedaan hebben/etc.
  • Omschrijvingen geven groot-klein, mooi-lelijk, duur-goedkoop, etc.../aangeven waar iets is.
  • Aangeven waar jij/iemand heen gaat en aangeven hoe en wanneer.
  • In een winkel iets willen kopen/zien/ vragen of ze een bepaald product hebben/de prijs vragen

Overig:

  • Cijfers

Tijdens onze laatste les hebben we een verhaal moeten schrijven waarin zoveel mogelijk terugkomt van wat we deze 2 weken geleerd hebben. Ik zal dit verhaal binnenkort even overtypen en hier in het Russisch plaatsen met daaronder de Nederlandse vertaling.