Пятница 5 Декабрь (vrijdag 5 december)

De laatste les van deze week is al weer aangebroken. Na 4 uurtjes les is mijn weekend begonnen. Het opgegeven huiswerk begin ik zondag wel, want ik merk gewoon dat je na een week Russisch studeren echt even vol zit in je hoofd. Doordat we met de huisgenoten onder elkaar zoveel mogelijk Engels spreken is dit na een week ook weer redelijk vloeiend. Het enige wat er minder van is geworden, is mijn Nederlands. Gelukkig worden mijn teksten allemaal even gecontroleerd op spelfouten want sommige zie ik nu gewoon even niet meer staan.

Nou wat heb ik allemaal geleerd deze eerste week. Als eerste alle letters en de juiste uitspraak hiervan. Als voorbeeld heb ik het alfabet toegevoegd met de uitspraak erachter.

The Russian Alphabet

Russian Character / English Equivalent / Sound

А а / А а / Like "a" in car
Б б / B b / Like "b" in bat
В в / V v / Like "v" in van
Г г / G g / Like "g" in go
Д д / D d / Like "d" in dog
Е е / YE ye / Like "ye" in yet
Ё ё / YO yo / Like "yo" in yonder
Ж ж / Zh zh / Like "s" in measure or pleasure or like "g" in beige (the colour)
З з / Z z / Like "z" in zoo
И и / EE ee / Like "ee" in see
Й й / I i or Y y / Like "y" in boy or toy
К к / K k / Like "k" in kitten, "c" in cat.
Л л / L l / Like "l" in light
М м / M m / Like "m" in mat
Н н /N n / Like "n" in no
О о /Stressed: O o Unstressed: A a / Like "o" in boreLike "a" in car
П п /P p / Like "p" in pot
Р р /R r / Like "r" in run (rolled)
С с /S s / Like "s" in sam
Т т /T t / Like "t" in tap
У у /U u / Like "oo" in boot
Ф ф/F f / Like "f" in fat
Х х /H h, KH kh /Like "h" in hello or like the "ch" in Scottish 'loch' or German 'Bach'
Ц ц /TS ts /Like "ts" in bits
Ч ч /CH ch /Like "ch" in chip
Ш ш /SH sh (hard) /Like "sh" in shut
Щ щ /SH sh (soft) / Like "sh" in sheep
Ъ ъ /Hard Sign / Letter before is hard
Ы ы / I i / Like "i" in ill
Ь ь / Soft Sign / Letter before is soft
Э э / E e / Like "e" in pet
Ю ю /YU yu / Like "u" in use or university
Я я / YA ya / Like "ya" in yard.

Wat heb ik nog meer geleerd:
  • Een hoop idioom natuurlijk
  • Hoe te begroeten en doei te zeggen.
  • Vragen hoe het met iemand gaat en daar op antwoorden
  • Grammatica, zijn woorden mannelijk/vrouwelijk/neutraal en wat moet er dan voor het woord in een zin worden geplaatst
  • Persoonsvormen
  • Je familie beschrijven
  • Ergens richting aan geven (hier (precies), daar, thuis, hier (ongeveer)
  • Iets omschrijven (groot-klein, mooi-lelijk, duur-goedkoop, etc...)
  • Vragen wie iemand is (mijn vriend/broer/zus), wat zijn naam is, wat zijn beroep is, en zijn nationaliteit vragen, welke taal iemand spreekt/leest/verstaat/kent (en hoe goed)
  • Beschrijven wie iemand is (zijn vriend/broer/zus), hoe hij heet, beroep, nationaliteit, taalkennis.
  • Werkwoorden vervoegen en de werkwoordgroep herkennen
  • Woorden meervoud maken
  • Cijfers
  • Vragen of ze een product hebben, wat het kost, aangeven dat je het wil zien, aangeven dat je het wil hebben.
  • En vast nog wel meer

De vrije middag heb ik gebruikt om wat te ontspannen en om mijn weblog bij te werken.


In de avond had ik afgesproken om wat te gaan drinken met Yulya. Zoals alle Russische vrouwen was ook zei weer 5-10 minuten te laat echter is het door het vele vrouwelijk schoon wat langs komt gelopen niet zo erg om even te moeten wachten.


Toen we uit de metro kwamen was het flink aan het sneeuwen. Onderweg naar de bar merkte ik al dat mijn normale schoenen niet echt geschikt waren op de terugweg werd dit pas echt duidelijk. Het was een erg gezellige avond maar ik kon het niet zo laat maken omdat ik niet precies wist tot hoe laat de metro zou rijden. Voor de zekerheid heb ik dus maar de metro van 23:30 naar huis gepakt.

Teruglopen van de metro was een hel dit omdat de sneeuw half gesmolten was. Het was hierdoor dus een vieze natte bedoeling geworden. Mijn schoenen liepen na 2 minuten al vol met water en het was ook nog eens hartstikke glad.

Thuis gekomen direct Alyona gesmst met wie ik de volgende dag had afgesproken dat ik schoenen moest kopen. Ook wel erg stom van me om geen geschikte schoenen mee te nemen.

Tot morgen,