Четверг Декабрь (Donderdag 4 december)

Доброе утро, (goedemorgen)

Wat kan het toch lekker zijn om even 2 uurtjes uit te kunnen slapen en de wekker pas om 10:00 uur te horen afgaan. Na rustig wakker geworden te zijn ben ik brood wezen halen in de grote supermarkt. Ik ben dit keer zo slim geweest om mijn camera mee te nemen zodat ik wat meer van de buurt kan laten zien. Een heel verhaal erbij schrijven is leuk maar de beelden spreken voor zich. Ik moet zeggen dat de omgeving na een paar dagen niet meer zo beangstigend is het komt wel vrij somber over nu het hier zo grauw is. De omgeving doet me denken aan een stukje uit de film Eurotrip waarbij men in een soortgelijke buurt echter fictief in Bratislava te horen krijgt:

“It's good you came in summer, in winter it can get very depressing.”

In de zomer zal het er vast stukken beter uitzien maar echt een mooie omgeving zal het nooit worden.

Afbeeldingen zijn te vergroten door er op te klikken.















In het wat nieuwer uitziende gebouw op de achtergrond bevind zich het appartement.

Na mijn wandeling heb ik kennis gemaakt met Ruth de 4de cursist die met ons in het appartement zal verblijven. Zij is van origine Duitse maar woont sinds 2 jaar in Nederland en spreekt daardoor ook gewoon Nederlands.

Om half 1 begonnen mijn lessen weer, wat ik allemaal geleerd heb tot nu toe zul je morgen wel kunnen lezen. Ik kan je wel vertellen dat ik een hoop huiswerk heb gekregen omdatik sommige dingen nog niet helemaal goed in mijn hoofd zaten. Oefenen, oefenen en oefenen dus. Na de les even snel wat brood gegeten om rond 17:00 uur voor het eerst alleen met de metro naar het afgesproken metrostation in het centrum te gaan. Ik had om 18:00 uur afgesproken met Alyana maar omdat ik niet te laat durfde te komen ging ik op tijd weg.

Ik was er uiteindelijk bijna 10 minuten te vroeg alleen dit bleek niet echt nodig. Schijnbaar is het in Rusland algemeen bekend dat Russen en met name Russische vrouwen altijd te laat komen. Voor Russische begrippen was ze met 10 minuten te laat eigenlijk niet echt te laat, het kan en is vaak (veel) erger.

We zijn in een van haar favoriete cafés iets gaan drinken en hebben daar 2 uur zitten kletsen. Dit was de 1ste Russin buiten mijn lerares om waar ik echt een gesprek mee had. Ik moet zeggen dat je op deze manier wel wat meer van het Russische leven gaat begrijpen. Wat me in de bar opviel is dat Russen toch wel vrolijk kunnen kijken en zelfs kunnen lachen. Wanneer je ze overdag op straat ziet lopen of 's avonds in de metro terug van hun werk ziet dan valt dit niet voor te stellen.





Jammer dat Alyana maar 2 uur de tijd had want het was heel gezellig. Het was ook een hele leuke meid, en ook om te zien. Samen hebben we nog even over Nevsky Prospekt gelopen om mij af te zetten bij het juiste metro station. Zaterdag is onze volgende afspraak.

De hoofdstraat was mooi verlicht en er zijn 's avonds veel mensen op straat waaronder heel veel jongeren. Wat je ook gehoord hebt over de schoonheid van Russische vrouwen het is allemaal niet waar, het is namelijk nog veel beter. Je hebt hier mooie vrouwen, hele mooie vrouwen en ware pareltjes. Ik zal kijken of ik komende week nog wat van dit moois op de gevoelige plaat kan vastleggen.

Op de terugweg ben ik in de buurt van het appartement nog even een 24uurs winkeltje binnengelopen. Er werkte daar toevallig 2 vrouwen van het type hele mooie vrouwen. Heb daar even 5minuten mee geprobeerd te kletsen alleen spraken beiden geen Engels en ik spreek nog niet genoeg Russisch om een echt gesprek te voeren. Verder dan:
Hallo, hoe gaat het?, met mij goed, (Ik was helaas vergeten hoe ik moest zeggen: met mij gaat het uitstekend dat komt door de mooie vrouw voor me.)leuk je te ontmoeten, mijn naam is…, en die van jou…?, ik ben een Nederlander, en ik ben student,ik ken een klein beetje Russisch maar spreek het niet goed. Ik ben hier om de Russische taal te leren, doei.

Ben ik niet gekomen. Het was volgens mij nog niet helemaal duidelijk want ze dachten nog steeds dat ik verdwaald was en snapte niet wat ik in dit deel van de stad moest. Laten we het houden op een taalbarrière. Ik zal eind van volgende week nog eens een keer langsgaan om te kijken hoe ver ik dan kan komen.

Toen ik thuis was had ik een smsje van Alyona met de vraag of ik veilig was thuisgekomen en dat ze het zeer leuk vond me ontmoet te hebben. Ik heb van 22:00 tot 00:00 uur nog even huiswerk gemaakt en ben daarna mijn bed ingedoken omdat ik de volgende ochtend weer les zou hebben.