Вторник 9 Декабрь (Dinsdag 9 december)

Half 8 werd ik wakker door mijn wekker en heb daarna de tijd genomen om even rustig te ontbijten en om helemaal wakker te worden. Van 9 uur tot half 1 hebben we les gehad. Om half 1 waren we vrij tot de volgende middag. Het is erg fijn dat je om de dag `s ochtends/`s middags bent ingeroosterd. Op deze manier heeft iedereen zat mogelijkheden om in de middag Sint-Petersburg te gaan bezichtigen.

In plaats van dagelijks de lessen uitgebreid te beschrijven zal ik eind van de week uitgebreid weergeven wat we deze week geleerd hebben. Verder zal ik aan het eind van de cursus een reflectie schrijven van wat ik nu eigenlijk geleerd heb en waar ik toe in staat ben.

Tijd voor plezier, ik heb voor vanmiddag afgesproken met Alyana omdat ze me graag nog de zomertuin wou laten zien. Om 4 uur hadden we afgesproken bij een metrostation in centrum en zijn toen vanuit daar naar de zomertuin gelopen maar daar aangekomen bleek deze zonder duidelijke reden gesloten te zijn. Alyona gaf aan dat het in de winter toch niet zo mooi was als in de zomer en dat ik nu een goede reden had om terug te komen. Als alternatief wou ze me graag een zeer bekend fort/oude gevangenis laten zien. Ik ben heel slecht met namen van bezienswaardigheden en weet van de meeste beroemde dingen die ik gezien heb de naam dus al niet meer. Ik zal na mijn cursus thuis wel een keer opzoeken waar ik allemaal geweest ben en aangeven of het in mijn ogen een must is om deze te zien tijdens je verblijf in Sint-Petersburg.
Van alle gemaakte foto`s tijdens de wandelings was het meerendeel mislukt. Mijn camera was niet echt in staat gebouwen en mensen in de duisternis goed op de foto te zetten. Ik heb toch even 2 foto`s bijgevoegd van de rand het hoofdeiland van Sint Petersburg

Na een lange en gezellige wandeling moest ik me gaan haasten om op tijd te zijn voor mijn volgende afspraak. Ik had namelijk om 8 uur afgesproken met een nieuwe dame met de typisch Russische naam Svetlana om daar wat mee te gaan drinken. Ik heb als avondeten maar snel bij de Pizza Hut een pizza naar binnengeschoven. Om 8 uur werd ik door Svetlana gebeld met de vraag waar ik bleef. Oeps ik had er niet op gerekend dat ze op tijd zou komen. Het was maar een paar minuten lopen vanaf de Pizza Hut naar het metrostation. Slechts 5 minuten te laat maakte ik kennis met Svetlana. We zijn in een Pub wat gaan drinken en hebben daar wat over de verschillen tussen het mooie Nederland en het grote Rusland gepraat. Ze was een aardige meid alleen wel erg streng voor me, ik moest namelijk zoveel mogelijk de Russische woorden die ik kende gebruiken. Ze was namelijk voor haar huidige baan als Transport Manager, 2 jaar Lerares geweest. Omdat ik toch nog graag een keer wou gaan stappen in Sint-Petersburg had ik haar van te voren gevraagd of ze me wou laten weten hoe het nu zat met de bruggen die na middernacht opengaan. Ze had goed nieuws voor me: ik kon gaan stappen vrijdag! De bruggen waren blijkbaar al vanaf 1 december `s nachts gewoon gesloten. Jammer dat niemand hier van op de hoogte was anders had ik afgelopen weekend ook op stap kunnen gaan. Ze had me ook nog aangeboden om samen met haar vriendengroep mee te gaan stappen. Al met al een zeer geslaagde avond. Omdat ze de volgende dag gewoon weer moest werken ben ik rond 11 uur naar huis gegaan.